De lessen

Ik beschrijf bij alle lessen wat we hebben gedaan en wat ik ervan heb geleerd :))

Les 1: kennismaking werkveldverkenning Media

8 oktober 2024

Tijdens de eerste les werd de kennismaking met het werkveld media centraal gesteld, samen met een inleiding in het vak, de opdrachten en beoordelingscriteria. Leerkracht Jean deelde zijn eigen ervaringen binnen de media, waarin hij verschillende rollen vervulde, zoals regisseur, editor, podcastmaker en cameraman. We begonnen met de Wat-Weten-Jullie-Al-Van-Media quiz, waaruit bleek dat ik niet veel van media wist. Veel begrippen en organisaties waren nieuw voor mij.

  • Drama: speelfilm, tekenfilm, series
  • Documentaire: auteurs, formats, thema’s
  • Branded content: musea, zorg, welzijn, duurzaamheid
  • Televisie: amusement, nieuws, actualiteiten
  • Interactief: social media, on-demand, community platforms
  • Audio: podcast, radio, on-demand muziek
  • Print: krant, magazines, posters, leaflets

Daarna gingen we in groepen uiteen om manieren te zoeken om als KE’er in de media kennis te vergroten. We onderzochten bijvoorbeeld podcasts over film, televisie, radio, productie en andere relevante onderwerpen (zie bronvermelding).

De les gaf me een beter inzicht in de veelzijdigheid van het werkveld en de vele rollen die binnen de media te vinden zijn. Ik heb me voorgenomen om vaker podcasts te luisteren om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de media-industrie.

 

 

Les 2: Bezoek gastdocent Marjan de Blok

15 oktober 2024

Na een korte uitleg over de excursie van 22 oktober kwam gastdocent Marjan Blok haar ervaringen delen binnen het werkveld media. Marjan is regisseur, producer en is eindredacteur geweest. Zij heeft meegewerkt aan verschillende reality programma’s: B&B vol liefde, ex on the beach, campinglife, chateau meiland, all you need is love en love island. Reality tv is televisie over het echte leven, personen acteren niet en ze worden gevolgd op een documentaire-achtige manier. De realiteit wordt in beeld gebracht en de kijker thuis volgt het persoonlijke, menselijke verhaal. reality programma’s zijn sinds de jaren ’90 in opkomst en blijven populair. Het productieproces  is relatief goedkoop en mensen kijken graag naar echte situaties omdat ze zich dan betrokken voelen (npokennis, 2025).

Marjan vertelde daarnaast over de verschillende functies in de televisiewereld. Er zijn inhoudelijke functies; eindredacteur, redacteur, verslaggever en editor en productionele functies: productieleider, producer en productieassistent.

Tijdens de gastles van Marjan meer geleerd over verschillende functies in de televisiewereld en hoe het achter de schermen werk. Ook leerde ik daar het verschil tussen inhoudelijke en productionele functies. Ik werd door het verhaal van Marjan enthousiast over de werkzaamheden achter de schermen.

 

Les 3: Conceptontwikkeling

12 november 2024

De gastles van Marius Gottlieb ging helaas niet door. Marius Gottlieb was acteur in de bekende jeugdserie Spangas en werkt nu bij een reclamebureau (volksrant, 2025).

Docent Jelke de Boer kon tijdens de vervangende gastles vertellen over conceptontwikkeling. Jelke is kunstenaar, docent en onderzoeker en heeft zich verdiept in conceptontwikkeling, verhalen en ervaringen van mensen. Jelke vertelde wat conceptontwikkeling is. Een concept is de essentie, het ontwerp van wat je wil overbrengen en conceptontwikkeling is het proces om te komen tot het verhaal, product of idee (mindofmarketing, 2025). Vervolgens vertelde Jelke hoe productie tot stand komt. Ook werd er dieper ingegaan op branding en campagnes, hoe presenteer je een product of merk aan een doelgroep. Reclame is enorm duur, een paar seconden reclame kan al duizenden euro’s kosten.

Het gastcollege van Jelke over conceptontwikkeling vond ik iets ingewikkelder, het waren veel nieuwe dingen. Ik zie mezelf niet terechtkomen in de conceptontwikkeling of reclame. Ook is het onderwerp nog wat abstract. Ik zie mij zelf meer in de organisatorische kant van media, dit is wel iets wat ik heb ontdekt tijdens deze lessen.

 

Les 4: terugblik en oud-studenten K&E

19 november

Tijdens de laatste les stond het terugkijken centraal. De excursies en lessen werden geëvalueerd, en oud-studenten deelden hun ervaringen in de mediawereld. Hun verhalen gaven inzicht in functies en inspireerden ons om na te denken over onze eigen toekomst.

Liselotte Schenk: Management voor acteurs
Liselotte Schenk beheert een agentschap voor acteurs. Zelf volgde ze een acteeropleiding en had een sterke interesse in film, maar besloot kunst en economie te studeren om meer achter de schermen te werken. Bij het agentschap regelt ze alles voor de acteurs, van verzoeken en planningen tot het beschermen van hun belangen. Persoonlijk contact is een belangrijk onderdeel van haar werk, zoals bij het bezoeken van premières. Volgens Liselotte is eerlijkheid over je kennis en een open houding essentieel om in deze rol te starten.

Job Salesmans: Producer bij Blokmakers
Job Salesmans werkt als producer en begeleidt het volledige proces van een film, van financiering en locatiekeuze tot montage en special effects. Hij produceerde zijn eerste fictiefilm via het platform De Ontmoeting, wat een leerzame ervaring was ondanks zijn beperkte ervaring. Job heeft daarnaast diverse rollen vervuld in de mediawereld, waaronder radio en tv-programma’s. Een producer maakt ook creatieve keuzes, en Job overweegt soms om zich nog meer op die creatieve kant te richten. Hij benadrukt het belang van netwerken en samenwerking en noemt vriendelijkheid een belangrijke kwaliteit in deze branche.

Roos Teunissen: Junior redacteur bij NPO Zapp/Zappelin
Roos Teunissen werkt als junior redacteur bij NPO Zapp en Zappelin. Ze was altijd al nieuwsgierig naar hoe media achter de schermen werken en koos daarom voor de studie kunst en economie. Tijdens een werkveldverdieping maakte ze haar eigen film en ontdekte ze een interesse in presenteren. Tijdens haar stage bij NPO Zapp leerde ze hoe regels en richtlijnen de creatieve vrijheid kunnen beperken, zeker in content voor kinderen. Toch genoot ze van het proces en het teamwork binnen de publieke omroep.

Romee Jansen: Junior creative concepts bij Talpa Studios
Romee Jansen bedenkt televisieprogramma’s bij Talpa Studios. Tijdens wekelijkse brainstormsessies pitcht ze haar ideeën, die verder uitgewerkt worden als ze goedgekeurd zijn. Inspiratie haalt ze uit televisie en spelletjes, maar het constant bedenken van nieuwe ideeën kan vermoeiend zijn. Romee heeft geleerd te vertrouwen op haar creativiteit. Ze heeft een brede achtergrond in dans, acteren en werken voor en achter de schermen, waaronder een stage in Barcelona. Haar laatste studiejaar stond in het teken van netwerken en nieuwe ervaringen opdoen.


De presentaties van oud-studenten gaven mij een duidelijker beeld van het werkveld media. Het was geruststellend om te horen dat veel studenten in het begin zoekende waren en uiteindelijk hun plek vonden. Zelf weet ik ook nog niet zo goed wat ik uiteindelijk wil doen, de verhalen van de studenten waren daarom geruststellend. Wat ik meeneem van de studenten, is dat het heel belangrijk is om connecties te hebben, graag moet willen leren, en sociale vaardigheden te hebben om succesvol te zijn in de mediawereld.